سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت قصه گویی

قصه گویی چیست؟

قصه گویی، بازگویی یک تجربه یا داستان واقعی از زندگی است که یک آغاز، یک میانه و یک پایان دارد. قصه گویی موضوعات متنوعی را در بر میگیرد. بگذارید چند مثال بزنم:

داستان زمانی که تصمیم گرفتیم فست فود را از برنامه غذایی مان حذف کنیم.

یا زمانی که تمامی ایل و تبار همسرم اعمم از پدرومادروخاله ها ودایی ها و بچه هایشان تصمیم گرفتند به یک باره به منزل 60 متری ما در شهری دیگر بیایند.

یا حتی می تواند راجع به زمین خوردنم در مقابل تمام دوستان دوران راهنماییم در یک روز برفی باشد. (یعنی حتما لازم نیست قصه مهم و بزرگی باشد).

مطالبی که در حیطه قصه گویی نیستند:

قصه گویی، شکوه و گلایه نیست. ده دقیقه صحبت کردن راجع به اینکه "سریال پدر" چقدر بی مزه شده، قصه گویی محسوب نمی شود. اما صحبت کردن راجع به نحوه جدایی شما از همسرتان(خدایی ناکرده)، و اینکه بعد از بازگشت به خانه برای عوض شدن حال و هوایتان به سراغ تلویزیون رفته و سریال "پدر" را تماشا کردید و به عشق و محبت دو زوج جوان غبطه خوردید و آرزو می کردید کاش همسرتان هم به این اندازه دوستتان داشت، قصه گویی محسوب می شود.

قصه گویی تریبون سیاسی نیست. مخاطب شما انتظار دارد یک داستان از زبان شما و اتفاقاتی که برای شما رخ داده بشنود، اما بجای آن شما می آیید راجع به اعتصاب نانواها در مشهد صحبت می کنید. این قصه گویی نیست. اما اگر خود شما یکی از این اعتصاب کنندگان بودید و طی آن اتفاقات و رویدادهایی برایتان پیش آمده، می توانید راجع به آن صحبت کنید.

قصه گویی، استندآپ کمدی نیست. قرار نیست با هر خط از قصه ای که می گویید انتظار داشته باشید دیگران بخندند. بگذارید خنده طی روند طبیعی قصه اتفاق بیفتد. خود را برای خنداندن دیگران به زحمت نیندازید چون در نهایت ممکن است داستان شما از خط واقعی خارج شده و مصنوعی به نظر برسد.

چرا همه باید قصه گویی را یاد بگیریم؟

حضرت آقا، رهبر معظم انقلاب فرمودند "از خصوصیات هنر این است که ایده و فکر را به‏طرف مقابل منتقل مى‏کند."

قصه گویی یک هنر است، و اگر به خوبی صورت بگیرد، می تواند عالی ترین مفاهیم و ایده ها را به دیگران منتقل کند.

در جایی دیگر ایشان فرمودند: "زبان داستان، زبانی اثرگذارتر و رساتر از بسیاری از روش های ارتباطی و تبلیغی است که جای خالی آن در حوزه های علمیه حس می شود."

از طرف دیگر، قصه گویی در حوزه کسب و کار، مصاحبه های شغلی، و حتی زندگی اجتماعی و فردی کاربردهای زیادی دارد.

قصه در حافظه ها ثبت می شود. بر خلاف روش های دیگر انتقال پیام، قصه می تواند برای مدت های طولانی در حافظه شنونده و خواننده باقی بماند، حتی اگر جزئیات داستان فراموش شود، پیام ها و نکات مهم داستان همیشه باقی خواهد ماند.

قصه، یک محرک طبیعی است. نمی دانم چقدر با TED آشنایی دارید. TED که مخفف سه کلمه‌ی Technology , Entertainment ,Design می‌باشد، سازمانی است که در جهت گسترش ایده‌های ارزشمند تشکیل شده است. اگر دقت کرده باشید، موفقترین ویدئوهای TED، آنهایی هستند که سخنرانی خود را با یک داستان شروع کرده اند.

قصه گویی باعث ایجاد ارتباط عمیق با مخاطب می شود. قصه گویی یک ابزار مهم برای انسان ها حتی از زمان های آغازین حیات بشر بوده است. غارنشینان برای برقراری ارتباط با هم، و آموزش به یکدیگر از قصه گویی استفاده می کردند.

 

چاپ سی دی